Cliënt:
Philips International
Case:
Philips wilde het 50 jarig bestaan van Philishave vieren en had daarvoor een groot gerenommeerd Engels reclamebureau ingeschakeld om een
jubileumlogo en bijbehorende campagne te bedenken. Helaas was het logo niet naar tevredenheid van de Philips directie.
Toevallig dat ik op een vrijdag over de gang van Philips liep op weg naar een bespreking toen ik werd aangesproken. 'Of ik zo even tijd had!'
En dat had ik. Ze vroegen of ik er voor voelde een jubileumlogo te ontwerpen omdat ze over een ander ontevreden waren. Het logo moest een 'feestje' zijn in zwart met 1 steunkleur. 'Give it a shot and you have the whole weekend'.
Dat weekend lekker ontworpen. Als uitgangspunt nam ik de typische kenmerken van de Philishave; de drie scheerkoppen. Een feestje bouwen in zwart met 1 steunkleur is geen feestje. "Dare to be different" Feest is kleur! Mijn ontwerp was dan ook in kleur.
Op de maandag met de presentatie onder de arm naar Philips. Presentatie op tafel gezet en onthuld.
En toen werd het stil. Het zweet brak me uit. Ik nam immers een risico met mijn kleurenvoorstel. Daarna werd het héél onrustig. Dit was de spijker op z'n kop. Dit zochten ze. Een hit in een weekend. Daarna nog een huisstijl handleiding geschreven voor toepassing wereldwijd een champagneverpakking en een dessin ontwerp voor een stropdas.
De naam Philishave is inmiddels geschiedenis maar wel geschiedenis geschreven met dit logo.